Skip to main content

Vid återlämning av en leasingbil är det viktigt att vara väl förberedd för att undvika onödiga kostnader. Om man varit aktsam och följt leasingavtalet är återlämningen en enkel procedur. Nedan går vi igenom de viktigaste stegen och vad du bör tänka på för att processen ska gå så smidigt som möjligt.

Förbered bilen inför återlämning

En grundläggande förutsättning vid återlämningen är att bilen är ren och i gott skick. Det innebär att bilen ska vara tvättad och rengjord både utvändigt och invändigt. Smuts eller orenheter kan dölja potentiella skador som skulle kunna upptäckas vid besiktningen, och en grundlig rengöring hjälper därmed både dig och inspektören att få en tydlig bild av bilens skick. Dessutom ger det ett gott intryck och minskar risken för att behöva stå för rengöringskostnader som annars kan påföras.

Tillbehör och dokumentation

Vid återlämningen ska all utrustning och tillbehör som fanns vid leveransen eller som specificerats i avtalet lämnas med och vara intakta. Det kan till exempel gälla reservnycklar, hjul och extrautrustning. Kontrollera även att all nödvändig dokumentation finns tillgänglig, inklusive servicebok och eventuella försäkringsdokument. Om bilen har skadats under leasingperioden bör du också ha med skadeanmälan och skadenummer, oavsett om skadorna åtgärdats eller inte. Detta visar att du har hanterat eventuella händelser korrekt och kan hjälpa till att undvika onödiga avgifter.

Vad är normalt slitage?

Vid återlämningen accepteras att bilen har normalt slitage. Men vad är det? Alla bilar som används utsätts för slitage. En bil som gått flera tusen mil har normalt sett inte lika fin lack som en helt ny bil. Även om man kört försiktig kan det uppstå små stenskott från andra trafikanter. Vanlig användning av bilen resulterar också i att det blir små spår av användning i bilens inredning eller bagageutrymme. Sådant är normalt slitage. Se exempel nedan.

Bedömning av normalt och onormalt slitage

När bilen återlämnas genomförs en besiktning för att bedöma dess skick. Finansbolaget eller bilhandlaren utgår vanligtvis från ett testprotokoll för att fastställa vad som kan betraktas som normalt respektive onormalt slitage. Det är viktigt att känna till att en leasetagare inte behöver betala för normalt slitage, det vill säga slitage som uppstår vid normal användning av bilen. Däremot kan onormalt slitage, exempelvis större repor, bucklor eller inredningsskador, medföra extra kostnader då detta påverkar bilens värde.

Det kan därför vara en god idé att gå igenom finansbolagets eller bilhandlarens skötselguide samt eventuella rekommendationer från Motorbranschens Riksförbund (MRF) för privatleasing. Dessa guider kan innehålla bilder med exempel på vad som anses vara normalt respektive onormalt slitage. Observera också att vissa skador som definieras som onormalt slitage kan täckas av försäkringen, vilket innebär att det kan vara värt att kontrollera vad som gäller i just ditt fall.

För att återlämningen ska gå så smidigt som möjligt är det avgörande att bilen återlämnas i normalskick. Genom att följa ovanstående riktlinjer kan du undvika överraskningar, minska risken för onödiga kostnader och säkerställa att återlämningen sker utan problem.

Några exempel på vad som räknas som normalt/onormalt slitage

Normalt slitage: Enstaka mindre lackskador genom ytskikt som inte gått igenom till underliggande plåt eller plast. Det är dock helhetsintrycket av lackskador eller stenskott som avgör om skadorna accepteras eller ej.

Onormalt slitage: Bucklor eller skador med en diameter över 2 cm. Buckla, repor eller annan skada oavsett storlek där lack är skadad ner till plåt eller grundlack.

Normalt slitage: Ytliga repor och mindre märken utan deformation av fälgen eller fälgkanten, som uppgår till max 8cm.

Onormalt slitage: Fälgar med deformerade kanter, sidokast, ovalitet, sprickor eller ojämnheter.

Normalt slitage: Mindre antal stenskott på motorhuv och front.

Onormalt slitage: Ett stort antal stenskott.