Skip to main content

Ett vanligt förekommande fråga bland leasingtagare är om däckbyte ingår i leasingavtalet – och svaret kan variera beroende på leasingbolag och avtalsvillkor. Ställ frågor om detta när du jämfört leasingavtal!

I många privatleasingavtal ingår däckservice, vilket omfattar både däckbyte mellan vinter- och sommarsäsong samt eventuell förvaring av däck. Detta innebär att leasingtagaren inte behöver oroa sig för kostnader för däckbyte eller utrymme för att lagra däck när de inte används. Däckservice på en auktoriserad verkstad blir då en smidig lösning som kan spara både tid och pengar.

Vissa leasingavtal inkluderar dock endast själva däckbytet, och kunden får då själv ansvara för förvaringen av däcken. Andra leasingbolag kan ha avtal där ingen däckservice alls ingår, vilket innebär att leasingtagaren själv får stå för både byte och förvaring av däcken. Därför är det viktigt att ställa frågor och läsa igenom avtalsvillkoren innan man tecknar ett leasingavtal för att veta exakt vad som ingår.

De flesta leasingavtal har regler kring ”normalt slitage”. Om däcken är extremt slitna på grund av onormalt körsätt eller om de är under den lagliga gränsen (1,6 mm för sommardäck och 3 mm rekommenderat för vinterdäck), kan du bli ansvarig för att ersätta dem. I vissa leasingavtal anges specifika krav på däckens mönsterdjup vid återlämning.

Om däckbyte och däckservice är viktiga faktorer för dig som leasingtagare, är det en god idé att fråga leasingbolaget direkt vad som gäller i deras specifika erbjudande. Genom att välja ett avtal där däckbyte och eventuell förvaring ingår kan du förenkla bilägandet och undvika oväntade kostnader under leasingperioden.