Skip to main content

När leasingperioden närmar sig sitt slut är det dags att förbereda återlämningen av bilen, samtidigt som man behöver fundera över att leasa igen eller att köpa en bil. Återlämningen är ett moment som kan leda till oro och väcka frågor. Vad tittar leasingföretaget egentligen på? Vad räknas som normalt slitage och vad kan leda till extra kostnader? Här reder vi ut vad som gäller och vad du bör tänka på.

Återlämningen – som en noggrann besiktning

Vid återlämningen görs en kontroll av bilen där leasinggivaren, ofta tillsammans med en oberoende inspektör eller av auktoriserad verkstad på uppdrag av leasinggivaren, bedömer bilens skick. Man tittar på utvändigt och invändigt slitage, om bilen är servad som den ska och om alla tillbehör finns med. Även om du själv tycker att bilen är i gott skick, kan leasingbolagets bedömning vara striktare och därför är det klokt att vara förberedd.

Vad bedöms och varför?

Bland det första som granskas är bilens lack och kaross. Mindre repor och stenskott brukar accepteras som normalt slitage, särskilt om bilen använts under flera år. Men större bucklor, djupa repor eller sprickor i plastdetaljer kan anses som onormalt och leda till att den som återlämnar bilen får betala ersättning.

Inredningen kontrolleras också noggrant. Mindre märken som inte påverkar bilens värde leder inte till anmärkningar. Men fläckar som inte kan tas bort, revor eller kraftigt slitage på exempelvis säten kan ses som ett tecken på bristande skötsel. Har du haft bilbarnstol eller transportbur är det viktigt att dessa inte lämnat revor eller märken som inte går ta bort. Självklart är det viktigt att du städat ordentligt innan återlämning, eftersom päls från husdjur eller lukt kan ses som onormalt slitage. En professionell invändig rekonditionering kan i vissa fall vara en god investering inför återlämningen.

Däckens skick och mönsterdjup är ytterligare en faktor. Däck som är slitna under rekommenderad nivå eller har ojämnt slitage kan behöva bytas. Isåfall är det du som leasingtagare som står för den kostnaden om det sker efter avtalets slut.

Viktigt att följa serviceplanen

Under hela leasingperioden förväntas du följa tillverkarens serviceintervall. Har bilen inte servats i tid, eller inte hos en auktoriserad verkstad om det står i avtalet, kan leasinggivaren kräva ersättning eftersom en bil som inte servats enligt plan blir svårare att sälja.

Se också till att spara dokumentation från verkstadsbesök och eventuella försäkringsärenden. En skada som åtgärdats via försäkring ska kunna styrkas med ett skadenummer eller reparationsofferter.

Utrustning, nycklar och tillbehör

Vid återlämningen måste bilen lämnas tillbaka komplett. Det innebär att alla tillbehör som fanns med vid leverans – som vinterhjul, extranyckel, fälgar, reservhjul, varningstriangel, instruktionsbok och eventuella kablar – också ska finnas med. Saknas något kan du bli debiterad för detta.

Glöm inte heller att radera personliga uppgifter ur bilens infotainmentsystem: sparade adresser, Bluetooth-anslutningar och andra privata inställningar bör tas bort.

Mil och datum – håll koll på avtalet

I leasingavtalet finns en gräns för hur många mil du får köra. Har du kört mer än avtalat tillkommer ofta en förutbestämd kostnad per övermil. Kör du färre mil får du sällan någon återbetalning, men det kan påverka bedömningen av bilens värde.

Det är också viktigt att återlämna bilen i rätt tid. Ibland har leasinggivaren en specifik återlämningsmånad eller ett sista datum att förhålla sig till. Missar du det kan det påverka både värdering och villkor.

Enkla förberedelser gör skillnad

Som med många andra saker går det alltid bättre om man är påläst och förberedd. Den som hela tiden har koll på bilens körsträcka och serviceintervaller slipper otrevliga överraskningar när leasingperioden går mot sitt slut, exempelvis att bilen körts längre sträcka än avtalat.

För att få en smidig återlämning kan det vara klokt att i god tid:

  • Läsa igenom avtalet igen – vad gäller kring slitage, service och tillbehör?
  • Samla ihop all utrustning och dokumentation – nycklar, servicebok, däck, mm.
  • Boka tid för återlämning i god tid

Det är också vanligt att man låter en verkstad kontrollera bilen innan den lämnas tillbaka. Ofta erbjuder leasingbolaget eller bilhandlaren en sådan ”förhandsbesiktning”. Fördelen med detta är att eventuella skador kan åtgärdas till en lägre kostnad jämfört med om bilen återlämnas med skador. Skulle några skador ha uppstått så kan detta täckas av er bilförsäkring, beroende på vilka villkor försäkringen har.

Att lämna tillbaka en leasad bil behöver inte vara komplicerat om man förbereder sig och har koll på enkla saker som bilens körsträcka och bilens utrustning. Dessutom är det alltid bra att vara rädd om bilen. På det sättet finns en likhet mellan att leasa och att äga en bil: ju bättre du tar hand om bilen, desto enklare och billigare blir det i slutändan.