Skip to main content

UNDERHÅLL

Den som leasar en bil har ansvar för att bilen lämnas tillbaka i normalskick.

Leasinggivarna förväntar sig att kunden tar väl hand om bilen. Detta då skick och slitage påverkar bilens andrahandsvärde. Grundprincipen är att skador på bilen skall åtgärdas löpande under den tid som den används och bilen ska återlämnas i ett skick där reparationer inte är nödvändiga.

Leasingtagaren bör underhålla och vårda bilen regelbundet, både ut- och invändigt, samt säkerställa att bilen servas i enlighet med tillverkarens rekommendationer och alltid hos auktoriserad märkesverkstad. För information om hur leasingtagaren förväntas ta hand om och underhålla bilen under leasingperioden, se finansbolagets eller bilhandlarens skötselguide.

Service

Bilen ska servas i enlighet med tillverkarens intervall. Det är upp till den som leasar bilen att hålla koll på dessa tids- eller milintervall, även om man har serviceavtal. Vid försening eller utebliven service får leasingtagaren betala en kostnad vid återlämnandet. Kostnaden kan vara förhållandevis hög eftersom en bil som inter servas enligt tillverkarens anvisningar tappar sin nybilsgaranti och riskerar att inte fungera på rätt sätt, vilket kraftigt försämrar bilens värde.

I händelse av skada

Om man råkar ut för en skada på bilen, ska försäkringsbolaget omedelbart kontaktas för att göra en skadeanmälan. Det är viktigt om skadan ska vara ersättningsbar av försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget kommer sedan anvisa kunden till en skadeverkstad för åtgärd.

Kunden ansvarar för att löpande åtgärda eventuella skador under leasingperioden. Inför återlämnandet alla skador vara åtgärdade, alternativt bör kvarstående skador vara anmälda till försäkringsbolaget.

Läs mer om vad som gäller vid återlämningen.